16. aug, 2015

Det gikk!! Lysingen er et faktum!! Art 63, 64 og 65 i år. Tur til Bergen:-)

Med en bil lastet med fiskeutstyr gikk turen til Bergen.

Første target som skulle fiskes var gullvederbuk. Jeg plukket opp Peter S Lie som skulle vise meg stedet hvor fisken var. Denne arten brukte jeg lang tid på tidligere i sommer da jeg skulle ' hente' den i Lillesand. Det ble alt annet enn hentefisk. Den bare lekte seg rundt agnet mitt og gjor totalt narr av meg.. Tullefisk.

Etter litt foring med smuler av rundstykker, så dukket det opp flerne vederbuker. Jeg hadde rigget stangen min med en liten sakuma krok og meitedupp. Som agn brukte jeg små brødkuler. Det som møtte meg var Deja vu fra sist gang jeg skulle fiske på denne arten.. Til og med i Bergen skulle den være like teit.. Den svømte forbi agnet mitt og ville ikke ta i det hele tatt. . ' får du noe gull?, mest nei' ! Ca 20 min gikk og vederbukene var like drittfisk som tidligere.. Egentlig ville jeg bare gi opp, tanken på nye timer på denne fisken fristet ikke. Peter sa ' ikke gi opp, den sitter nok snart. Et sted mellom ordene til Peter ' den og nok , mest sannsynlig når han sa ' sitter' så kom en gullvederbuk i full fart mot kroken min. Jeg gav et tilslag som nesten reiv hodet av den stakkars fisken og før Peter rakk å bøye seg etter håven sin så låg den og sprellet på gresset.
Sist Peter sa en nokså lik settning var i Rosendal da jeg fisket etter blålange. Det samme skjedde da! ' det tar tid noen ganger, men plutselig sitter den ' og PANG fish on og blålange opp.  The force is strong in that man!!

Gullvederbuk på 250 gram var unnagjort og denne gang var det jeg som vant! Gullvederbuk vs Raphael 1-1!
Art 63 i år. Fisken ble satt pent uti igjen etter litt fotografering :)
Tusen takk til Peter som delte plass og guidet meg til denne.

Den neste arten som sto for tur var havålen. Etter en kebab dro vi til Peters nye plass hvor han har har fått bra med havål. Når vi kom frem og skulle gjøre klart utstyret så var det noe som ikke stemte helt.. Surfstangen min er 3 delt, men kun 2 deler lå i bilen min..  *amatør* jeg hadde selvfølgelig kjørt fra den ene delen i Stavanger...  Jeg ble temmelig oppgitt av meg selv. Heldigvis fikk jeg ringt Espen Knarvik som lånte meg en surfstang. Nok en gang var han en reddende engel!

I sydenvarme og 0 m/s vind gikk vi noen kilometer for å komme til Peters havålspot. Tross kanonvær så var forholdene ikke gode på bergene der vi skulle stå. Hissig sjø gjorde dette direkte livsfarlig. Jeg fikk prøvd et par kast og fikk faktisk et ganske bra run.. Ingen tvil om at det var rett art. . Vi måtte raskt trekke oss tilbake. Man leker ikke med hissig sjø og såpeglatte berg. . Slikt har drept mennsker før. Jeg er sikker på at dersom forholdene hadde vært bedre, så hadde havålen vært et faktum. Jeg kommer tilbake og prøver igjen og da sitter den!
Takk for turen Peter, vi snakkes snart :-)

Natten nærmet seg. Jeg kjørte til hotell ' Espen Knarvik' som hadde pizza og øl klart til meg. Vi ble sittende å prate en stund utover natten.. Kan dere gjette hva vi pratet om? Fisking ja :) Espen Knarvik er mannen som skulle ta meg med på fiske etter min nemesis, min drøm og fisken jeg har hatt aller mest lyst på de siste årene. Nemlig lysing!  Den kalles av noen for havets gjedde. En rad med sylskarpe tenner forklarer hvorfor  den kalles det. Lysingen kommer inn noen steder i Norge for å gyte om sommeren. Når den er ferdig gytt så stikker den avgårde og ut på havet igjen.
Tidligere i sommer fikk jeg kjenne denne fiskens råhet og styrke, men å lande den klarte jeg ikke. Lysingen er ganske løs i kjeften, dersom sena får slakk så faller kroken lett utav munnen på fisken. Dette er ikke en sløv og dorsk potetsekk som torsken når den biter over kroken. Lysingen sloss hele veien opp fra 100 meters dyp, de siste 20 meterne før overflaten er de mest avgjørende , for da blir den helt vill.
På forhånd hadde jeg gjort i stand alt som skulle til for og endelig klare å få denne arten krysset av på lista.  Oppskriften til suksess var egentlig enkel. Beskjeden fra Espen var ' bruk Pilk i bunn og 2 agnkroker som opphengere, pluss selvlysende slanger og blinkelys'.

Jeg fikset meg  10 forskjellige pilker fra xxl forus og fiskeboden. Jeg skiftet ut orginale splittringer med sterke owner splittringer og satt på owner treblekroker på alle pilkene. Orginalkrokene på pilkene gikk i søppla ;-) Som blinkelys brukte jeg grønne eskalight som fiskeboden donerte til meg ( takk :-) )

På opphenget brukte jeg 2 agnkroker av type madcat 8/0 og  sakuma manta ekstra 4/0 + grønn selvlysende lopezslange foran krokene. Oppheng ble bundet  på en trilene biggame 1.20 mm sene. Hvilken pilk som ble brukt kommer snart.

Etter noen øl og masse fiskeprat så var det tid for søvn. På hotell Espen Knarvik fikk jeg låne hans datters seng. Jeg tror det er første gang jeg har sovet i rosa prinsesse sengetøy!:-) God søvn ble det og klokken 10 ringte vekkerklokka.  Espen disket opp med speilegg , pølser og ristet brød til frokost. Mat må man ha før man skal på havet og sloss med lysing.

Vi var vel på sjøen kl 12 og var i gang med fisket i 13 tiden.  Fisk var der uten tvil, det nappet godt i stangen. Opp kom flott sei og noen greie lyr, men ikke riktig art..
En kjekk bonusfisk som smalt på var en halvkilos vassild. Den sier man ikke nei takk til. Art 64 i år og ny art i det hele tatt for meg! Gøy! Men ettersom at det hadde gått 4 timer uten noe lysing i båten , så klarte jeg ikke helt å glede meg over vassilden enda.. Skulle lysingen nok en gang slippe unna meg? Espen satt i gang å fisket fersk og sprellende makrell, dette var vel det eneste vi ikke hadde prøvd enda.. Hadde det virkelig så mye og si at makrellen jeg brukte som agn hadde vært frossen først?
Svaret..  Espen ordner fersk makrell på noen minutter og jeg agnet med blodferskt kjøtt på pilk og opphengere. Riggen ble sluppet ned på ca 100 meters dyp. 2-3 minutter lot jeg det ligge rett over bunn helt stille.. Så kjente jeg litt på stangen, den bøyde seg. ' hva er det nå da' tenkte jeg.. En forbaska torsk!? Det var bare tungt, akkurat slik som når en større torsk henger på kroken.., men så kom de kjente hissige nappene som man ikke kan ta feil av. Fish on og kampen startet.. Jeg skalv og svettet mens jeg sveivde forsiktig oppover. . Livredd var jeg .. Livredd for å miste den på vei opp. Den nærmet seg de siste 20 meterne, så langt oppe har jeg aldri hatt den før.. Så kom den velkjente siste fighten fra fisken, nå ville den ned igjen. Jeg holdt stangen stramt så godt jeg kunne og holdt fokuset 100 prosent. Så kom den til overflaten.. Hjertet banket i 340km i timen, jeg var mo i knærne.. Espen satt et bestemt kleppslag i fisken og i båten kom den. ' Jaaaaaaaaa!!!!!' Brølte jeg! ' drømmen er oppfylt, lysingforbannelsen min brutt! Jeg også kan få lysing, noe jeg ikke trodde var mulig!!! Følelsen jeg hadde når jeg løftet min egen, min første , og fisken som tidligere var min nemesis opp fra båtgulvet og mot kameraet til Espen.. Den følelsen kan kun sammenlignes med den en fotballspiller som løfter champions league pokalen føler. Eller faktisk tror jeg at min følelse er sterkere! Stolt, glad, skjelven, fattet ikke at jeg hadde fått den og alle slike følelser på en gang, lysing er et faktum og art 65 i år og ny art i livet! Dette er helt hinsides!! En drøm har gått i oppfyllelse . Nå fikk jeg også tud til å  glede meg over vassilden som beit over en 4/0 sakuma manta extra, agnet med makrell. Perfekt kroket var den også! Kuleste bifangst overraskelse jeg noen gang har fått :-)

Jeg må få takke Espen Knarvik. Det er lenge siden jeg har truffet et så snilt menneske som ham. Han ordnet med soveplass, båt og guidet meg til lysingen i skikkelig velkjent Bergensvær. ' vi gir oss ikke før du har fått lysingen var hans klare beskjed' .
Tusen takk for hjelpen Espen! Dette betyr utrolig masse!
Takk til XXL Forus, Salar Sport og fiskeboden.no for snadder til turen osv. Og min kjære Marianne som lar meg få leve drømmen mens hun passer barna våre !! :-)

Top nodsj tur! Alt klaffet og jeg er superhappy!

Forresten. Pilken var en 400gr abu sillen i fargene hvit og oransje hvor jeg hadde skiftet ut orginal splittring og krok med owner ring og treble krok+escalight.
 Agn :  lange blodferske makrell strimler.