6. jul, 2015

Art 54 og 55 i år.

Da er helgen desverre landet etter en finfin helg i Rosendal sammen med masse artsfiskefrender.
Mine to targetarter var blålange og blåkjeft. Dette er arter jeg lenge har ønsket meg.

Sammen med Tommy Berg Lian og Sebastian R Pedersen reiste vi fredags formiddag mot Rosendal hvor vi skulle treffe flere andre artsjegere. Så fort vi var vel fremme kom vi i gang og ut på dypet i Rosendal.
Første target var Blåkjeft. Jeg senket ned et 5 meter langt paternoster takkel agnet med makrell mot det 300meters dypet. Det tok ikke mer en maks 30 minutt før napp kjentes og fisk satt på. Spenningen kjentes i kroppen min , fisken var ikke stor , alt kjentes riktig og magefølelsen sa riktig art. Da jeg nærmet meg 50meter igjen gjorde Sebastian klar håven. . 1 lite minutt senere .. ' d e blåååå' !!!
Arten satt, jubelropet nådde mest sannsynlig Bergen!
Art 54 i 2015 og ny art i livet.
Etter at sebastian også fikk sikret seg arten .. Først etter en skuffende lusuer , så dro vi videre til neste targetart som var blålange.

Vi la oss på 450-500 meters dyp og senket ned de 10 meter lange fisketakklene våre med store kroker og stort agn.
Å fiske på dypet krever tolmodighet. Hvor lenge vi lå på dypet uten napp er jeg usikker på egentlig, men det spiller ingen rolle. Tiden betyr ingenting ute på sjøen i solstek, ' ein kald ei' og med havstanga i hendene.
Peter S Lie og Mathias Botnen kom kjørende med båten sin for  å sjekke om vi hadde fått noe. De la seg like utenfor oss. Litt småprating på sjøen er kos, Jeg husker jeg sa noe som ' håper det klaffer med blålange, vi har ligget her en stund nå' . Jeg husker ikke hvem av Bergensguttene som sa det, men en av gutta sa  ' plutselig så sitter den' og i det ordene hadde kommet ut fra munnen så nappet det i stangtuppen min. Fisk på! Nå skulle jeg sveive opp 470meter. Vanlig lange har jeg fått noen av før, dette virket ikke som langenapp i det hele tatt. Jeg mistet troen på at det var riktig art, tung kjentes  den heller ikke ut. Sebastian var sterkere i troen enn meg ( noe dere vil få se når videoen blir lagt ut) . På slutten av oppsveivet begynte fisken å kjempe mer.. jeg hadde kun troen på hågjel. Sebastian derimot sto på sitt at dette måtte være riktig art og gjorde klar håven. .
' Den eee blåååå' ropte Sebastian, og vist f..ehm.. fagerten var den blå! Nytt jubelrop fra båten ! Art 55 I 2015 og ny art i livet, fin blålange!!!
Blå dag, oh yes! Liker

Artene jeg kom for satt som et skudd denne fredagskvelden!

Jeg dro inn til land og feiret med litt gjæret "vann" laget på humle og kornsorter. Hva som skjedde resten av kvelden husker jeg egentlig ikke? Jeg gikk nok og la meg .Kul{#smileys123.tonqueout}

Dagen etterpå bar en god del preg av litt for mye feiring kvelden før kan man vel trygt si.
Heldigvis gjorde sebastian jobben  med både piggskate og glassvar mens jeg lå på terrassen og prøvde å finne meg selv igjen.

Jeg hadde egentlig trodd at blålangen ville koste mer tid enn den gjorde, derfor hadde jeg ikke noe plan klar for hva jeg skulle gjøre nå. Ut i båt igjen dro vi.  Jeg prøvde på piggskate. Noen run ble det, men ingen fast fisk. Nytt forsøk på blålange for Sebastian sin del. Ingenting.. ' får han noe blå'? Mye og aller mest nei.. Desverre. MEN!
Når de gamle (meg) drar tilbake til campen for søvn i og med at klokken var 02.00 , så drar ungdommen ut igjen på sjøen. Jeg blir vekt om morgenen av at Tommy B Lian sier at Sebastian har fått skolest. Jeg stod opp i en fei når jeg skjønte at dette faktisk var sant.. Syyk fangst av mitt søskenbarn som rett og slett måtte bli  tauet in til land fordi han hadde brukt opp all bensinen på båten sin etter 24 timers nonstop fiske. Han fikk ikke blå, men tok like greit en skolest istedenfor.. Snigen!
Det er rått !

Team fiskekompisene:
Arter på turen :  Blåkjeft, glassvar,piggskate,blålange,lusuer,hvitting,lysing,lange,brosme,hågjel, svarthå, sei og skolest!
Topp nodsj og full skitt!

Til slutt må jeg få takke Tommy Mangerøy og Espen Knarvik for at de tok oss med på lysingfiske. Jeg hadde minst 3 run av rett sort, men klarte ikke selv å levere denne gang..jeg mistet dem i kampen..Drømmefisken..Både Tommy Berg Lian og Sebastian fikk hver sin på 5kg og 7kg.
Jeg skal tilbake til Espen i August. Da sitter den! :-)

Takk til Peter S Lie og Mathias Botnen som laget er kanonopplegg i Rosendal og takk til resten av gjengen som ble med på dette eventyret! Ses neste år:-)

Litt om blåkjeft:
Uerfamilien. Kjennetegn: Svart i munnhulen og som regel en blå flekk på kinnet.
Lever på dybder fra 200 meter til 800 meter. Den har ikke svømmeblære og tåler derfor og bli satt tilbake i sjøen. Selv lot jeg min få livet tilbake, men blåkjeften er kjempegod matfisk!

Litt om blålange:
Ligner litt på vanlig lange, men er blandt annet mer bronsefarget. Fiskes helst på 350-500 meters dyp.
Kjempegod matfisk.
Denne svømmer pelagisk. Min bet cirka 10 meter over bunn.

Her er noen jubel scener fra turen