25. mai, 2015

Art 41 og 42 i året 2015

Sammen med familie og venner tilbrakte jeg pinsen på Bersagel.

Sjøen utforbi  hytta har vist seg å huse et bra mangfold av fiskearter. I fjor fikk jeg vel 15 arter på en helgetur hvor tunge ( en flyndreart) også var en av dem. Tungen tok jeg på kikkfiske ganske overraskende og uventet inne ved båtplassen på kveldstid.

Dag 1 fra brygga gav meg grønngylt som art 41 i år og senere på kvelden kom det opp en lusuer som art 42 for året 2015. I båten sammen med meg var Kathrine og Ola. Kathrine har blitt småbitt av artsfiske bakterien og koste seg med sypike som
Art 4. Gleden over sypikene varte dog ikke lenge, da dette var det eneste som kom opp etter hvert nedslipp. Ola derimot er mer opptatt av middag enn arter. Når det sitter en sypike og en brungylt på takkelet hans er interessen lik null.. helt til en viss Pedersen får store øyne og nesten ramler på sjøen av iver når han ser brungylten.  Jeg forklarer Ola at dette ikke er en hverdags fangst. Snill som han er så sier han på Nordnorsk' ja men ta'n nå du da, æ træng an iche' !
Jeg takket for tilbudet men forteller at fisken må jeg kroke selv dersom jeg skal notere den som art.
Jeg må innrømme at fisket ble litt ego fra min side utover kvelden.. Stakkar Ola som helst ville fiske etter noe matfisk, han måtte bli med på sypikefiske resten av kvelden i 3 kalde maigrader.
Kathrine og Ola er to sympatiske mennesker.. det skal de ha, for hver sypike jeg dro opp fra 40 meteren kunne jeg se de var skuffet på mine vegne over at det ikke hang en brungylt på kroken. Da Ola var så iskald at han faktisk pisset på sine egne hender for å holde varmen, da måtte jeg skru på min egen sympati å innse at det var game over for denne kvelden. Det ble opp til hytta og nyte bål og litt 'gjæret saft' sammen med Marianne og Lisa.
Ps: Ja , jeg sjekket med Ola at han vasket hendene da han kom hjem. Svaret :' Det kan du bare piss i' tok jeg som et ja:-) ( nei han sa ikke det)

Fiskekveld nr 2.
KUN en art sto i hodet mitt nå..jeg slapp ikke taket på den. Arten skulle tas. Jeg fikk selskap av Kathrine og Ola på denne turen også. Takkel ,krokstr og agnstr ble for min del tilpasset en brungylt munn.
Fisketuren startet i grunn perfekt, da Ola endelig fikk matfisken(e) sine på første nedslipp. 2 stk feite og pene makreller og Kathrine dro opp en lusuer som art 5 for året tett fulgt opp av en sandflyndre som art 6.
Selv om sypikene var mange kvelden før, MÅ de har bestemt seg for å komme ekstra mannsterke(?) denne kvelden. Doublet og tripplet etter en annen var bare trist fakta..Ingen brungylt denne gang, men jeg kommer tilbake!!
Kjekt var det at Kathrine fikk nye arter og at Ola fikk middagen sin ;-)

Dag 3.
En fisketur uten min eldste sønn kommer ikke på tale. Endelig kom den sjenerte mai sola frem på dagtid slik at Benjamin kunne bli med i båten. ' ka vil du ha i dag ?' Spurte jeg ham om.  Svaret var ikke verre enn:  ' Enten ein spekkhugger, slangestjerne (type sjøstjerne) eller sånn skohest ( kvelden før hadde jeg vist ham bilder av noen artsfiske venner som har fått skolest på kroken- det er en relativt sjelden fisk å få på stang- les om den på fiskipedia:)
Men oook.. Hvor er ånden i lampen når man trenger ham?  Min eldste sønn har blitt krass i kravene;)

Selv om hverken spekkhugger, slangestjerne eller 'skohest' ble landet, fikk vi over 10 sandflyndrer , småtorsk og en brukbar rødspette som ble med hjem til middag.
Det er kjekt for barna når det napper jevnt og hyppig i fiskestanga , derfor valgte jeg sandbunn på 20-30 meter og 'taimet' fisket en stund før flo. Slik pleier å gi bra med flatfisker. Rødspetta var også en del av planen , så det var kjekt at den dukket opp til middag! :-)

Litt om artene som ble landet for min del denne turen.

Grønngylt: En leppefisk som er  lett og få om sommeren fra brygga. Den er aggresiv og biter lett når man finner den.
Krokstr: #14 da er du ganske sikker på kroket fisk. Agn: En liten bit med kokt reke.

Lusuer: Mange tror lusueren er en vanlig uer, men det er den ikke. 3 arter som er relevante å nevne innfor uerfamilien er lusuer, blåkjeft og vanlig uer. Blåkjeften skiller seg vesentlig ut på mønster +blå flekk på kinn og blå inni munnhulen. Vanlig uer lever på 100-1000meters dyp og blir normalt opp mot 100cm og kan veie 15kg.
Lusueren kan man få fra 10meter ned til 200meter. Selv har jeg fått ganske mange på 30-50m.
Lusueren er ganske liten og blir ikke mye større enn 35cm- den er ofte litt gulere enn vanlig Uer.
Lusueren har litt gift i piggene på ryggen- ikke farlig, men det svir litt om man stikker seg
Min erfaring er at lusueren liker seg over blandingsbunn hvor det skråner ned mot 40-50meter.
Agn: kokt reke og #1 krok funker fint.

Rødspetta var på jakt en time før flo. Paternoster takkel med hvite og rosa perler over sakuma chinu kroken i str #1
agn: blanding av kokt reke og en tynn strimmel med makrell. Dybde 20-30 meter på sandbunn

Da har jeg fisket 42 arter til nå i år.

Takk til Marianne, Lisa, Ola, Kathrine, Elise, Benjamin og William for en fin tur og en STOR takk til  Ola og Kathrine som kom med fenalår til meg!!! :-)