24. apr, 2015

2 nye arter for året +frieri + 2 personlige rekorder + 1 specimen = full skitt!

Forsøk nr 3 etter tangsprell. Jeg dro ut til plassen hvor jeg til nå har falt på sjøen og fisket som en total tulling og uvitende om at jeg hadde en knekt krok (se tidligere blogg innlegg) .etter tangsprellen  som til i dag ledet 3-0. Skulle det bli en ny dag med piss, eller var det endelig skitt på denne fisketuren?

Jeg dobbeltsjekket kroken denne gang.. skarp og god. Startet kl 22.12. Klokken 22.17 satt årets første tangsprell trygt på kroken og ble landet. Liten tass på 7.1gram, men hva betyr vel det- Vekt kan forbedres senere, det som var viktig nå var at arten skulle landes! Raphael vs tangsprell 1-3Smiler stort Etter noen bilder ble den satt trygt  tilbake på plassen sin.

Jeg fortsatte litt til på samme sted. På meg hadde jeg vadebukse, derfor ville jeg se litt etter flatfisk før jeg skulle kjøre videre til neste sted. En nokså stor børstemakk fanget oppmerksomheten min mens den svømte rundt i overflaten, fra intet dukket det opp en flott sjø ørret som slukte hele børstemakken i et jafs. Tipper den kan ha veid noe mellom 2,5-3kg. Stilig opplevelse ca 1 meter i fra megLiker  Jeg gikk litt videre i sjøen og rundet en kant. Der ser jeg en mann som sitter på huk foran ei dame. Dama skriker når hun ser meg. For det hun ser er en galning som vader rundt midt uti sjøen med en hodelykt på hode. Klart hun skvetter.. dette er ikke et dagligdags syn for alle OG spessielt ikke når kjæresten har valgt ut et romantisk sted å fri til henne påHvisker Etter at hun fikk roet pulsen fikk han heldigvis sitt ja og jeg ble den første til å gratulere dem.. hahaha, det må være en fin historie i brullypet deres i hvert fall, tror ikke det er mange som kan fortelle om et frieri hvor en artsfisker valser rundt i vadebukse i mørket og nesten gir dama hjerteinnfarktVill

Etter denne hendelsen  lot jeg det nyforlovede paret være i fred og tok turen videre til ny spot. Tangstikling var neste års art på lista mi. Det var definitivt min dag (natt) denne gang, for den første tangstiklingen jeg spottet fra flytebrygga var den største jeg har sett og den tok krok og agn på første forsøk. 16.1 gram! Specimen grensen er 10gram.. Grei ny personlig rekord dette! Totalt ble det 3 stk, de 2 andre betydelig mindre enn nr 1.

Rognkjeksene var også på plass.. fler enn jeg har sett på lenge. Mange veldig små, så det viser at eggene har begynt å klekke.  Jeg fisket på en massiv en.. tror ikke jeg overdriver om jeg sier den kan må ha vært ca 1,5 kg. Den var ikke i bett desverre. Jeg fant en annen som kunne forbedre rekorden min, den var i bett og snappet agnet mitt ganske sjapt. 250gram og ny personlig rekord. Greit nok det, selv om jeg virkelig skulle ønske at det var den andre som ble landet Vinker

Men jeg er fornøyd! 90 prosent skitt (hadde vært hundre om den store rognkjeksen tok) Whow

Tangsprell: I dag `safet` jeg med en owner tanago smallest. Arten skulle tas uannsett størrelse. En knøtt liten bit kokt reke var agnet. Fast fisk!

Tangstikling: Nå har jeg heldigvis fisket denne før, derfor vet jeg at den kan være noe tricky pga nebbet sitt som gjør at den ikke er så lett å kroke. Her brukte jeg også owner tanago smallest kroken.På alle 3 tangstiklingene så funket samme agn og metode. Et fragment av mysis som agn. Når jeg såg at stiklingen hadde tatt agnet i nebbet, så telte jeg til 5 før jeg gjorde mothugg. Grunnen til det er fordi den må få tid til å svelge, ellers blir bare kroken dratt rett ut igjen fra det harde nebbet. Før jeg fisket nr 3 prøvde jeg bare for testen sin skyld med kokt reke. Det brydde den seg ingenting om. Når jeg skiftet over til mysis så var den på hugget med en gang. Alle  sammen ble satt levende tilbakeSmilerSmiler

Rognkjeks: Her brukte jeg en Sakuma wormer i str 8. Agnet med en bit kokt reke og pressenterte agnet foran den. Når den er i bett så tar den ganske sjapt. Gjør et godt mothugg, så sitter den. Denne fisken er forresten dritkul, den er rett og slett søt! HjerteSmiler stort Etter noen bilder ble den selvfølgelig satt ut i det fri igjenLiker