17. apr, 2015

Team fiskekompisene - Galskapen fortsetter ! Nye års arter og fall på sjøen :)

Fettere på nattmeite = mye `skitt` og galskap. Vi startet en stund før midnatt å dro ut til et sted i Stavanger hvor jeg jakter tangkvabbe som års art. Det tok ikke lange tiden før undertegnede gikk på sjøen. Etter 3 dagers kurs og fiskekonk så har jeg litt manko på søvn kan man vel si. Normale folk hadde vel funnet sengen, men jeg er ikke normal (har jeg hørt rykter omBlinker) så jeg fortsatte  heller med fisket istedenfor å sove. Dømmekraften funker  svært dårlig etter lite søvn fant jeg ut når jeg skulle hoppe fra en stein til en annen i fjæraRødmer 2-0 til Tangkvabben - men jeg kommer tørrskodd igjen  VELDIG snart!  Tror dere turen endte her? Neida.. klokken var ca 23.. jeg kjørte hjem og skiftet til tørre klær. Ut igjen, men til nytt sted. Målet var 3 nye arter for året 2015.

Vi kjørte til en ny spot i Stavanger. Sebastian ser etter stor kystringbuk slik at han kan forbedre Norgesrekorden sin på denne arten. Jeg ligger på brygga med hodelykt  å kikkfisker etter en fisk som veier 1 gram. Når jeg sier at det tok minst 15 minutter for å feste agnet som var et lite fragment  av reke på mikrokroken (owner tanago smallest) så er det mer underdriving enn overdrivingBlinker. Fisken satt på kroken etter 2-3 minutt- Den veide 1 gram (en rosin veier ca 3gr) og heter tangkutling.  Hvorfor gidder jeg? Jeg leter egentlig etter det perfekte svaret selv, for kona spør meg ganske ofte om det spørsmåletHvisker Svaret er ikke genialt, men det holder for meg : Fordi at egentlig skal det ikke være mulig å fiske noe så smått med stang og krok, men det ER mulig OG det er ganske morsomt ogsåLiker (ikke fullt så morsomt å agne kroken daSint.- I tillegg trengte jeg agn til den neste arten som stod på lista for kvelden.  HÅRVAREN!

Sebastian er en raser på denne arten. Hårvaren er en sær og merkelig type flatfisk (flyndre) som gjemmer seg i steinsprekker eller ligger kamuflert oppå steiner etc. Den kan ligge sidelengs langs steinen, eller opp ned.. alt ettersom. For min del er dette en fisk som blir noe komplisert for mitt hode og mitt øyesyn. Sebastian finner alle.. han har et haukeblikk og kan arten svært godt. Han spottet mange , men de låg for vanskelig til at vi kunne fiske på dem. Etter en stund gav vi egentlig opp.. på veien tilbake til bilen såg vi en ganske stor skrubbe (flyndreart) på mudderbunnen. Den var  på hugget og tok agnet mitt på noen sekunder. Det ble en uventet bonus. Ny personlig rekord.

Jeg sa til Sebastian at det fikk være greit nok med en ny årsart og PB (personal best) på skrubbe. Videre på vei til bilen kom jeg på at den ene fiskestangen min stod igjen borte på `hårvar-plassen` Vi gikk bort for å hente den. Sebb såg en hårvar som låg innen rekkevide. Jeg fikk fiske på den og VIPPS så satt den også! Specimen 180gram og PB på den også gitt!  2 nye års arter og 2 PB = 100 prosent `skitt`! Velykka nattmeite tur !

Litt om artene:

Tangkutling: Liten kutling art som liker seg i tangen (daah- ja navnet sier det) Om natten gjemmer den seg mellom tangbladene. Dersom man lyser med hodelykt ned i tangbladene fra typiske flytebrygger eller lignende så kreler det av dem. Jeg tok den på en Owner tanago smallest krok agnet med et fregment av kokt reke. Jeg dunket den enkelt og greit på snuten med kroken til den beitSmiler stort

Hårvar: Jeg nevnte lengre oppe hvor sær den er. Her skal Sebastian Pedersen ha mye av æren for det er ikke enkelt å spotte disse skapningene. Jeg brukte en hel og fersk tangkutling (mysis funker også bra) Krok : Sakuma chinu str #4 ( salarsport.no) Denne fisken trenger mange ganger litt tid. Agnet må presenteres 5-6 cm foran snuten på den. Jeg har fått arten 2 ganger i løpet av livet- Min opplevelse er at den trenger litt tid på seg før den reagerer, så skyter den fart og snapper agnet dersom den er i bett.

Skrubbe: En flyndreart som kan treffes på i elver som fører til sjø og selvfølgelig  i sjøen. Den liker seg veldig godt i brakkvannsområder. Den er relativt lett å fiske dersom den er i bett. Kokt reke og krokstr #4-#1 er bankers!